La Cuca de llum

Estudi i conservació de la fauna vertebrada (no aus) a les Illes Balears
Respon
Juan Herranz
New member
Entrades: 2
Membre des de: dl. ago. 25, 2008 11:39 am

La Cuca de llum

Entrada Autor: Juan Herranz »

Hola a tots,

Ja fa molt de temps que tenc moltes ganes de veure cuques de llum a Mallorca. El que hem passa és que no se a on les puc trobar. Algú seria tan amable de recomanar-me un lloc? Ja se que son dificils de veure, però vos quedaria molt agraït, i sa meva al·lota també ;D

Salut per tots i gràcies!

Juan Herranz
Xavi
Member
Entrades: 583
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 11:08 am
Ubicació: a ca meva

Entrada Autor: Xavi »

A Mallorca tenim 2 espècies: Nyctophila heydeni que és la més comú i Lamprohiza paulinoi de menor mida i coloració pàl·lida.
Durant tot l'any trobam les larves les quals depreden especialment sobre caragols.
Pel que fa als adults i contestant a la teva pregunta apareixen a principis d'estiu. Normalment de maig fins meitat de juliol.
És dificil saber en quines zones n'hi haurà l'any que ve. Però per exemple enguany a la Victòria n'hi havia moltes. També en gran part de la serra de Tramuntana. A Ciutat sembla que no.
Xavier Canyelles.

"Entomos & Malakos"
Pere Vicens
Member
Entrades: 696
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 4:01 pm
Ubicació: Inca

Entrada Autor: Pere Vicens »

Eeepp... Bon vespre...!

A la zona d'Aubarca i altres àrees d'Artà es deixen veure, encara aquests dies, amb molta facilitat... de vespre, clar...

;-))

Pere
Xavi
Member

Pere, tens raó. Enguany, dagut segurament a les temperatures moderades i les fortes plujes de principis d'estiu encara hi ha lluernes en algunes zones.
Xavier Canyelles.

"Entomos & Malakos"
Juan Herranz
New member
Entrades: 2
Membre des de: dl. ago. 25, 2008 11:39 am

Entrada Autor: Juan Herranz »

Moltes gràcies per les vostres respostes. La veritat és que em fa molta il·lusió veure-les, així que seguiré els vostres consells.
Ja us contaré com m'ha anat i si tinc sort miraré de penjar una foto :D

Salut!

Juan Herranz
Joan Vicenç
Member
Entrades: 680
Membre des de: dl. abr. 14, 2008 9:17 pm
Ubicació: Alaró
Contacta:

Entrada Autor: Joan Vicenç »

Per això cal que facis un poc de vida de mussol. Jo solc fer la darrera pixadeta del vespre pel corral, a vegades m'agrada voltar de nit pel camp (cada vegada més difícil). És un descobriment rere l'altra, especialment els dies de tardor quan ha plogut i encara no fa fred. D'aquesta manera he pogut descobrir les cuques de llum i molta altra genteta d'aquesta que li agrada viure baix terra o davall herbes i troncs, és quan els hi pega més per sortir.

En tot cas he de fer referència a una experiència meravellosa que vaig viure a Nicaragua. Allà n'hi moltes de cuques de llum i volen, és una pluja d'estrelles petites que es poden agafar amb les mans.

Crec que si aquí no n'hi ha tantes és també a causa de la nostra costum d'esquitar, fumigar, intoxicar arreu, sigui dins ca nostra, al jardí, a l'hort, a les oliveres, parres i fins i tot al bosc.

Quan més net és l'entorn de tota la toxicitat que destilam els humans, més possibilitats hi ha de veure cuques de llums i altres éssers meravellosos i beneficiosos com nanets i nanetes de bosc.
Samuel Pinya
Member
Entrades: 211
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:12 pm
Ubicació: AEN

Entrada Autor: Samuel Pinya »

Record de petit al jardí de la meva padrina a Sóller (això deu ser fa uns 20 anys) que quan quedava a dormir a l'estiu sempre sortia amb ella durant el vespre a guaitar i cercar les cuques de llum i molt sovint en veiem.

Ara vint anys després i en el mateix lloc, el manteniment del jardí ha seguit essent el mateix i no veig cap cuca.

El que no tinc massa clar és la causa: com deis productes fitosanitaris, modificació de l'ús del sol dels voltants, .....

Bona nit.

Sam
Joan Vicenç
Member
Entrades: 680
Membre des de: dl. abr. 14, 2008 9:17 pm
Ubicació: Alaró
Contacta:

Entrada Autor: Joan Vicenç »

M'estranya que no es pugui tenir clara la relació entre disseminació de productes químics tòxics i semblants i la manca de biodiversitat a un indret que en pugui rebre influència. No tenc cap dubte que a major salut mediambiental major biodiversitat. Entenent que un ecosistema allunyat d'accions antròpiques és sempre un hàbitat més ric i estable. Sense menystenir l'aportació important que el cultiu i subseguents produccions de fruita, cereals, verdures d'origen humà poden representar. Val a dir també que els humans ens hem "apropiat" modificant-los profundament d'ecosistemes molt rics en nutrients com puguin ser antigues zones humides. No és gaire comercial realitzar estudis que critiquin o denunciin l'ús massiu de fertilitzants, esterilitzants, fitotòxics o productes biològics aplicats fora de lloc. Pot costar fins i tot bones subvencions institucionals criticant-ne l'ús amb insistència.

Tot plegat per dir que si molta gent comenta que de nin observava més cuques de llum o rates pinyades que no ara, deu ser potser degut a les milers de tones de productes tòxics que des de les hores hem escampat arreu de l'entorn.
jordi muntaner
Member
Entrades: 523
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:08 pm

Entrada Autor: jordi muntaner »

Hola a tots,

La disminució d'aquest espècie és claríssima, sobre tot pels que ja tenim uns anyets i la recordem de quant érem al·lots. Pot ser no m'enrecordiaria d'altres insectes, però d'aquest és quasi impossible oblidar-se. Era abundant als estius al pinar de la platja de Palma. Els meus fill quasi no l'han vist mai. Qualque nit a Estabilments, fa 12 anys, i prou.

Salut,

Jordi
Xavi
Member

Als qui estau interessats en veure aquest animalet, enguany és abundant. A les cases d'Albarca fa 2 setmanes entraven dins casa i tot. Al fanal de ca meva a Banyalbufar també. A les piscines i safaretxos aparèixen ofegades....Segurament degut a l'any plujós hi ha hagut més i millor aliment (caragolets).
Xavier Canyelles.

"Entomos & Malakos"
Respon