En aquest dia posterior a la festivitat dels Reis Mags, des de la PLATAFORMA RENOVABLES SI, PERÒ AIXÍ NO! volem entregar a la Presidenta del Govern de les Illes Balears un REGAL que li pugui ser útil per entendre la necessitat de preservar el sòl rústic de les nostres illes i assegurar-ne el seu ús per l’activitat bàsica per a la vida com és l’agricultura i ramaderia, enlloc d’omplir-ho de CENTRALS FOTOVOLTAIQUES, URBANITZACIONS i INFRAESTRUCTURES.
Mallorca, representada per un dels nostres productes típics, com és l’ensaïmada, pot quedar farcida i plena de centrals fotovoltaiques en el sòl rústic si no se canvien les polítiques prioritàries en la transició energètica, centrades quasi únicament en la construcció de centrals fotovoltaiques en el sòl rústic de l’illa. Actualment hi ha 76 centrals industrials fotovoltaiques en funcionament que ocupen 412 hectàrees i unes 100 en tramitació que poden ocupar unes 1.350 hectàrees. I aquest nombre no atura de créixer. En total són 175 centrals fotovoltaiques que poden ocupar unes 1.750 hectàrees repartides per a tota l’illa, sobretot en els termes municipals de Llucmajor, Palma, Marratxí, Bunyola, Petra, Santa Margalida, entre d’altres.
El Govern vol complir amb l’objectiu que en el 2050 el 100% de l’energia consumida sigui d’origen renovable i que el 70% d’aquesta sigui produïda a les Illes Balears, però A COSTA DEL SÒL RÚSTIC, descartant la instal·lació d’aquestes infraestructures a sòl urbà. A més, se vol continuar amb un model econòmic de creixement urbanístic i turístic sense límits que augmentarà la demanda energètica, i pot suposar omplir de PLAQUES més de 12.000 hectàrees de sòl rústic sols a Mallorca, és a dir un 7’5 % del sòl rústic disponible, uns 24.000 camps de futbol o els termes municipals de Santa Margalida i Maria de la Salut junts: UNA GRAN MOSSEGADA AL TERRITORI i A LA CIUTADANIA.
El malmès sòl rústic de Mallorca està ocupat per una activitat urbanística i turística intensa i que encara s’incrementarà més amb les polítiques aprovades pel seu govern, les quals seguiran transformant profundament el seu ús. I ara hi afegim centrals industrials energètiques per “alimentar” aquests usos de gran consum energètic.
Els mallorquins i mallorquines ens preocupa molt que la transició energètica se basi quasi únicament en la instal·lació de centrals fotovoltaiques a sòl rústic, quan el nostre territori és escàs i limitat. Sembla que al seu govern li preocupa més que les empreses energètiques puguin fer un bon negoci a costa del nostre territori, sense tenir en compte la pèrdua d’una activitat econòmica bàsica per a la vida i seguir augmentant la dependència alimentària de l’exterior, que actualment és del 85%.
No volem menjar PLAQUES!!!, necessitem polítiques concretes per a la diversificació econòmica on l’activitat primària de producció d’aliments sigui un eix bàsic que permet caminar cap a la sobirania alimentària, la producció d’aliments de proximitat i de kilòmetre zero, on la preservació de la biodiversitat i del paisatge tingui un valor bàsic com embornal de carboni i sigui considerat necessari per a la qualitat de vida de la ciutadania. Aquestes són polítiques per a descarbonitzar les nostres illes.
Amb aquest regal volem ajudar-la a entendre que és necessari i urgent una MORATÒRIA en la tramitació i aprovació de noves centrals fotovoltaiques a sòl rústic que permeti una Planificació Energètica i Territorial sostenible, justa i amb vertadera participació ciutadana. Aquesta Moratòria l’ha de fer el Govern de les Illes Balears i el Consell Insular de Mallorca, essent aquests organismes els que planifiquen i determinen l’abast de qualsevol activitat en el territori.
La Plataforma Renovables SI però així NO!! incideix en la necessitat que aquestes possibles 12.000 Ha que l’any 2050 haurien d’estar cobertes de plaques solars, s’ubiquin a teulades de naus industrials, aparcaments, edificis públics, infraestructures (autopistes, aeroport, port, etc.) i a zones periurbanes o zones altament degradades amb l’objectiu clar d’activar l’autoconsum i les comunitats energètiques com eix bàsic de transició energètica. El sòl urbà i periurbà ofereix infinitat de possibilitats. Tan sols en cas excepcional – com indica la llei- s’hauria de recórrer al sòl rústic comú, prioritzant aquells espais més degradats o propers a espais industrials.
Potser que aquest regal l’ajudi a reflexionar que els objectius de transició energètica no se poden assolir mantenint un sistema econòmic que sols cerca augmentar l’activitat turística i urbanística sense cap limitació, la qual provoca una gran demanda energètica, una pèrdua de la nostra cultura i identitat i “posa al centre” les polítiques cap el benefici empresarial enlloc del bé comú i de la ciutadania. L’ensaïmada sols pel benefici d’un parell?
També li volem recordar que la llei 10/2019 de Canvi Climàtic i Transició Energètica, encara vigent, a l’article 2 explicita que les finalitats d’interès públic i de forma prioritària són les següents: primer L’ESTALVI ENERGÈTIC, segon L’EFICIÈNCIA ENERGÈTICA i tercer LA GENERACIÓ DE RENOVABLES, i sembla s’ha invertit l’ordre. On són les polítiques d’estalvi energètic? I l’eficiència energètica?
Per a tot això, regalem a la presidenta del Govern de les Illes Balears aquesta ensaïmada plena de “plaques” perquè en aquestes dates carregades de bones intencions, meses de sostenibilitat i bones paraules, faci una reflexió sobre la necessitat de frenar aquest creixement desbocat , posar-ne límits, planificar amb criteris del benefici comú i fer-ho amb participació real de la ciutadania . Molts d’anys i bons reis!!