El GOB i l’AV de Son Sardina denuncien el risc mediambiental i el frau de llei del trasllat de residus d’Eivissa a Mallorca

El recurs contenciós administratiu contra l’adjudicació del contracte del transports de residus interposat pel GOB ha estat admès a tràmit

Palma, 30 de juny de 2026.- El GOB i l’Associació de Veïns de Son Sardina han anunciat que faran front al trasllat de residus d’Eivissa a Mallorca, amb iniciatives judicials, divulgatives i de mobilització. En aquesta campanya compten ja amb el suport d’una vintena d’entitats, especialment de caire ambiental i veïnal, i s’estan recollint encara nous suport.

Les associacions denuncien públicament que sota el fals principi d’urgència, i sense cap tipus de participació ciutadana, es vol posar en marxa la importació de fems amb una absoluta falta de transparència, sense fer públiques les dades reals completes de l’operació, que comporta riscos difícilment quantificables en matèria mediambiental. (Llegeix més)

Per això s’han anunciat avui, en roda de premsa celebrada a Son Sardina, les següents accions:

Recurs contenciós administratiu contra l’adjudicació del contracte del trasllat de residus

El GOB, amb el suport d’entitats i associacions de la societat civil, va interposar l’11 de juny un recurs contenciós administratiu contra l’adjudicació del contracte tramitat mitjançant procediment negociat sense publicitat, denominat «Servei per a la realització d’una prova pilot per a l’enviament de la fracció rebuig dels residus produïts a l’àrea ambiental de Ca na Putxa a les instal·lacions d’incineració de residus del Consell de Mallorca», amb número d’expedient 2026/00005614S, sent l’òrgan de contractació el Consell Executiu del Consell Insular d’Eivissa. Aquest recurs va ser admès a tràmit el 16 de juny pel Tribunal d’Instància del Contenciós Administratiu núm. 4 de Palma. Ens reservam l’exercici de totes les accions legals ordinàries i extraordinàries, directes i indirectes, que es puguin plantejar davant els tribunals de justícia contra les disposicions generals i actes administratius que es dictin en aquest assumpte i que vulnerin els principis d’autonomia insular, autosuficiència, proximitat i jerarquia en la gestió i trasllat de residus.

Accions informatives i divulgatives

Per a les pròximes setmanes s’han convocat ja diverses reunions i assemblees ciutadanes per donar a conèixer l’abast de les accions judicials i plantejar accions de protesta i mobilitzacions dirigides a impedir que es dugui a terme la prova pilot, i a aconseguir que es desisteixi del trasllat de residus d’Eivissa a Palma.

S’ha editat un cartell informatius amb el lema “No a la importació de residus. Sí al tancament dels dos forns més contaminants de la incineradora de Son Reus. Avantatges ZERO, inconvenients MOLTS”, amb informació complementària sobre els impactes ambientals, socials i sobre la salut pública de la importació de residus. El tancament dels dos forns, previst a la planificació de residus, és precisament un dels objectius de les entitats ciutadans i es posa en perill amb la importació de fems d’Eivissa.

Un trasllat de residus camuflat com a “prova pilot”

El Consell d’Eivissa, el Consell de Mallorca i el Govern han anunciat que aviat iniciaran «una prova pilot» que no té res de prova ni de pilot, sinó que des de l’inici preveu el pressupost suficient per allargar-se en el temps durant molts anys. L’executiu insular ha adjudicat a l’empresa Giref el trasllat de residus entre Eivissa i Mallorca dins del pla pilot. El contracte tindrà un cost inicial de gairebé 3 milions d’euros, encara que podria arribar als 10 milions en funció del volum final de residus transportats. A més, no es pot considerar «pilot» quan el que es pretén és enviar a Mallorca la totalitat dels residus (fracció rebuig, tot el que no es recull de forma selectiva, que en el cas d’Eivissa és gairebé un 80%). I tot això, amb una enorme urgència encara no justificada, ja que l’abocador de Ca na Putxa és lluny d’esgotar-se, i es podria dedicar el temps de la «prova pilot» a cercar solucions reals a la problemàtica dels residus d’Eivissa.

“Eivissa es mereix un pla de gestió de residus del segle XXI i no una solució improvisada, mal pensada i pitjor desenvolupada, que ja hem vist ajornada en diverses ocasions, per motius diferents, de forma improvisada en un joc de prova-error. Ara pareix que finalment es posarà en marxa i encara no sabem quan ni com» ha manifestat els portaveus del GOB.

Ens trobam davant una trampa burocràtica que vulnera els principis d’autonomia local, autosuficiència i proximitat, conseqüència d’una mala praxi del Consell Insular d’Eivissa, ja que el desenvolupament de les polítiques insulars en matèria de prevenció i gestió de residus no ha cercat aconseguir el millor resultat mediambiental ni la jerarquia de residus per ordre de prioritat (prevenció, preparació per a la reutilització, reciclatge, valorització, etc.) que preveuen la legislació bàsica estatal i la normativa europea.

Els grans perjudicats: el medi ambient i la ciutadania de Mallorca

L’entitats veïnals i ecologistes han advertit que la importació de fems d’Eivissa té conseqüències greus per a Mallorca:

  • Risc ambiental sever: els residus es traslladaran a granel, no en bales retractilades, com no s’ha fet mai fins ara, amb més risc d’accidents i vessaments, així com mala olor i altres molèsties per als veïnats.
  • Xifres dubtoses: es parla de dur 80.000 tones a l’any, però en tenir aquests fems un poder calorífic inferior —ja que Eivissa té un percentatge de separació selectiva menor—, això suposaria 108.108 tones equivalents: un 35% més del que s’ha confessat fins ara, amb l’augment corresponent del percentatge d’escòries i cendres generades.
  • Risc d’esgotament prematur de l’abocador d’escòries de Mallorca, que veurà reduïda significativament la seva vida útil per l’acumulació de cendres dels fems importats.
  • Risc de col·lapse del dipòsit de seguretat de Mallorca: en aturar-se per manteniment preventiu dues de les quatre línies d’incineració durant gener i febrer, no hi haurà capacitat sobrera per tractar el residu interinsular. Els fems d’Eivissa consumirien el 75% de la capacitat de reserva de seguretat de Mallorca.
  • Frau de la rebaixa de la tarifa de fems a Mallorca, que no s’ha modificat ni el 2025 ni el 2026. Els 50 milions de subvenció del Govern suposen el «repartiment dels costos» pel fracàs de la gestió d’Eivissa, que pagam majoritàriament els mallorquins.
  • Aquest projecte carrega tots els habitants de Mallorca amb la mala gestió i el fracàs del Consell d’Eivissa, on es recicla menys que a altres zones i on encara està per desenvolupar un Pla director de residus complet, coherent i d’acord amb els principis de la UE de prevenir, reutilitzar i reciclar.

Per això, demanam:

  1. Que es paralitzi immediatament qualsevol operació del pla pilot fins que hi hagi informació pública completa (tones de residus, rutes, costos, emissions), una avaluació d’impacte ambiental i sanitari, i un procés de participació ciutadana amb els barris i pobles afectats.
  2. Que els 50 milions d’euros previstos pel Govern per a aquesta operació es destinin a implantar programes de recollida porta a porta a Eivissa i Formentera, en lloc de finançar el transport de fems.
  3. Que es creï una comissió de seguiment formada per associacions ecologistes, veïns i entitats de Son Sardina i altres zones properes per supervisar el compliment de les mesures i garantir la transparència.
  4. Que es desenvolupi un Pla Director de Prevenció i Gestió de Residus a Eivissa que garanteixi el compliment de la jerarquia de residus (prevenir, reutilitzar, reciclar) i eviti que el trasllat a Palma esdevingui una solució permanent.

______________

Entitats que fins a dia d’avui donen suport a aquesta campanya (a més del GOB i AV de Son Sardina, entitats impulsores): les associacions de veïns de sa Garriga, s’Indioteria, Secar de la Real, Palmanyola, la Federació d’Associacions de Veïns de Palma, Terraferida, Palma XXI, Amics de Coanegra, GADMA i la Comunitat de Regants de la Font de la Vila.
______________

Ajuda’ns a seguir impulsant aquesta i altres línies de treball

Notícies relacionades

Darreres notícies