Page 2 - Es Busqueret 21
P. 2
A través de l’objectiu - Una imatge de natura Sumari
13
2
A través de l’objectiu Identificació
Flabellina affinis sobre fulla de Posidonia oceanica Flabellina affinis Els cabots
per Rosana García
coordina Biel Perelló per Cristina Fiol
Illot de na Corberana, Colònia de Sant Jordi (ses Salines)
19 de juliol de 2008
14
4
Editorial L’entrevista
Flabellina affinis (Gmelin, 1791) sobre una fulla de Posidonia oceanica, possible- Biel Perelló
ment alimentant-se d’un hidrolari. L’ornitologia a l’estiu
per Enric Culat
Vaig tenir la sort de trobar-la un dia de poc onatge, fet que em va facilitar
fotografiar-la a causa de la calma de l’ambient. La Flabellina (que etimològicament Es Busqueret aplaudeix
significa “forma de ventall”), pertany a l’ordre dels nudibranquis, mol·luscs gasterò- 5
podes (opistobranquis) que es caracteritzen per tenir la closca reduïda o inexistent i Protecció de les dunes 16 Publicacions
les brànquies (òrgan per respirar) situades al dors. S’assemblen a un llimac - fet pel Es Busqueret es queixa Quins aucells crien
qual a alguna de les espècies les anomenen llimacs de mar - són hermafrodites, no
superen els 4 centímetres de longitud i viuen entre els 5 i els 20 m de profunditat. Degradació dels illots a Mallorca?
Presenten un cap amb dues banyes olfactives, els rinòfors, un mantell que reco-
breix la part dorsal i un peu a la part ventral per a desplaçar-se i adherir-se. per Toni Muñoz
6
Aquest grup d’invertebrats és molt conegut pels submarinistes, siguin fo- Actualitat
tògrafs o no, ja que presenten unes coloracions sovint molt vistoses i atractives. El virot petit
Aquesta vistositat s’atribueix a un cert tipus de mecanisme de defensa i al fet de i Ana Rodríguez 17 Es Busqueret se’n va de viatge
mostrar coloracions contrastades per alertar els possibles depredadors. per Miguel McMinn L’àrtic
per Josep Manchado
FOTOGRAFIAR SOTA L’AIGUA
9
Un racó per descobrir
La fotografia submarina afegeix una sèrie de dificultats a les de la fotografia Les basses de Lluriac
terrestre i els equips (fotogràfic i d’immersió) suposen un bon sobrecost. Ens hem 20 Quadern de camp
de moure molt bé sota l’aigua, respectant l’entorn i anant amb compte amb el mal per Joan Florit
que podem fer amb les aletes o amb el nostre propi cos. Hem de tenir en compte, per Steve Nicoll
en tot moment, l’aire romanent a l’equip i la profunditat a la qual s’està… poques
vegades passam dels 30 m. Ens enrevolten unes condicions de llum especials: per Estudi dels aucells
sota dels 3 metres es comença a perdre el color vermell, la llum es va fent cada cop 10
més dèbil a mida que ens endinsam i predominen els blaus. Es fa necessari, per Cens d’abellerols 21 Des de l’aguait
tant, l’ús del flaix quasi sempre; per dir-ho d’alguna manera, cal “pintar de colors”
amb el flaix. Una altra limitació la suposen les partícules en suspensió a l’aigua, per Jaume Adrover Aus estivals
capaces d’arruïnar la millor fotografia macro i convertir-la en una “nevada” subma- per Maties Rebassa
rina. El fotògraf submarí té un temps d’immersió molt limitat, que normalment no
sol superar els 45-60 minuts, temps que limita també la nostra activitat fotogràfica. Quin nom més rar!
I per si tot això fos poc, sempre ens queda el passar pena per la inundació de 11
l’equip, amb el corresponent disgust del segle!. I aquí, què hi veus? 23 Més que aucells
Rosana Garcia per Pere J. Garcias
Els cnidaris
12
Naturalisme per Cati Artigues
Racó jove
Va de cabots per Equip d’Educació Ambiental del
per Lluís Parpal i Nieves Negre GOB.
Es Busqueret
Revista de divulgació ornitològica de les Illes Balears
Número 21 - Estiu 2010 - Publicació gratuïta.
www.esbusqueret.com - info@esbusqueret.com
Edita
GOB - Grup Balear d’Ornitologia i Defensa de la Naturalesa
Manuel Sanchís Guarner, 10 - 07004 Palma
www.gobmallorca.com - info@gobmallorca.com
Editor
Rafel Mas
JAUME CAPELLà Comitè editorial
Enric Culat
Cristina Fiol
Rosana García Xisco Lladó
Manuel Suárez
(Madrid, 1970). Normalment la gent comença a fotografiar defora de l’aigua;
Rosana va començar a bussejar i, 10 anys i més endavant, en un intent de retenir Revisió lingüística Disseny i maquetació
alguna cosa del meravellós món submarí, va començar a fotografiar-lo. Aquesta Magdalena Prohens Toni Muñoz, Xisco Lladó
activitat s’ha convertit per a ella en una passió. Els inicis foren autodidactes, amb Han col·laborat a aquest número:
una càmera Sea&Sea manual, sempre ben aconsellada per Jaume Capellà, també Cati Artigues, Juanjo Bazán, Xavier Canyelles, Jaume Capellà, Linda Castañeda, David Cuenca,
fotògraf, qui amb els anys es va convertir en el seu marit. Va completar la seva Miquel àngel Dora, Joan Florit, Toni Font, Rosana García, Pere J. Garcias, Josep Manchado, Miguel
formació amb cursos de fotografia i viatges a llocs singulars. Ha col·laborat en McMinn, Toni Muñoz, Nieves Negre, Steve Nicoll, Lluís Parpal, Biel Perelló, Maties Rebassa, Ana
algunes publicacions i exposicions i guanyat algun premi i menció d’honor. És una Rodríguez, Hadoram Shirihai, AFONIB, A & C Black, Col·legi Públic Es Canyar, SOM.
eterna estudiant de ciències ambientals.
DL: PM-1937-2004 ISSN: 1889-4275 - Prohibida la reproducció no autoritzada, total o parcial,
Si voleu passar una estona ben entretinguda amb les seves fotografies i veure’n el amb finalitat comercial.
currículum complet, només cal que visiteu www.rosanagarcia.org. Impressió
Taller Gràfic Ramón - Palma - Paper 100% reciclat.
Càmera Nikon D300 - Òptica Micro-Nikkor 60mm. f/2.8, velocitat 1/100s a f/16 - Flaix i caixa estanca Ikelite.
2 - EB21 EB21 - 3
2 - EB21