Alga invasora? Dubtes netejant vorera nedant
Pes fons de la mar hi havia moltes restes d'aquesta alga entremesclades amb ses fulles caigudes de posidònia. I en creixia bastanta per ses roques. Per sa zona sud de sa platja de Son Moll a Capdepera es diumenge 14 maig 2023.

Idò aquesta alga, per mi que seria d'espècie comuna com sa Dictyota fasciola O tal vegada fos alguna altra pareguda des seu gènere, que agrupa un bon grapat d'espècies...
No es veia iridescent, sinó de color grogós o marronós, però amb mala visibilitat no m'hi vaig fixar gaire dins s'aigua. Sa Dictyota dichotoma també és comuna, però tendria colors iridescents.
Diuen que ens pica més o crea molèsties a sa pell. O que a ses voreres peninsulars envaïdes intenten aprofitar-la, encara que sigui anecdòticament. Per exemple, per a compostar, o convertir-la en combustible, o de material amb propietats tèrmiques especials de canvi de fase, per a envasos, cosmètica, recipients, soles o plantilles de sabates... I curiositats tals com un condiment, de tabasco i salsa picant fermentada similar a sriracha. O un destil·lat similar a angostura, i un refresc amb gas, rebujito amb vi...

Foto de https://efeverde.com/rugulopteryx-okamu ... a-picante/
Idò, seria una mica allò de "si sa vida ens dona llimones, doncs a fer llimonada"
Ui, i si s'alga servís com additiu a cobertes de rodes de cotxo? Per a reduir es seus additius "contaminants per sempre"? D'això no no en tenc idea, m'ho he inventat...

Com que confonc bastantes algues, també dubt que no fos un altre gènere d'alga comuna marró, roja, parda, com ses Scinaia sp. o Chondrus sp.
Ses de sa fotos em semblaren sense forma tan tubular, més planes, com cintes. Però per mi que aleshores entre ses restes des fons hi havia mesclades més d'una alga. Una altra similar ramificada més tubular flotant per damunt restes de posidònia.
Ho coment només com a curiositat, per aprendre. No ho sé diferenciar bé, ni si podria ser una altra espècie. Quina espècie podria ser?

Més curiositats netejant aquesta vorera nedant i grimpant
Mentre nedava vaig mirar poc s'alga, degut a sa poca visibilitat pes fons remogut. I allà pes sud, a s'horabaixa feia menys claror, es Sol quedava més ocult a darrera ses muntanyes, i a estones passaven nigulots foscs.
Havia començat a netejar més en es nord, grimpant i nedant protegit amb roba, per devers sa platja de na Ferradura. A on encara hi ha mooolt de fems gros antic o pesat pes fons, adherit, incrustat... Per exemple, un matalàs inflable complicat de desenterrar, unes tuberies de PVC grossotes, i columnes pesades a un lloc on pequen ones fortes, i fa anys que hi erosionen com una 'apisonadora'!
Per a sullà pes nord, devers na Ferradura, més d'un centenar de grumers Pelagia noctiluca 🪼 arribaven, es movien i desplaçaven entre es plàstics vells surant. Unes dotzenes de grumers encara conservaven uns pams des filaments urticants. Inclús algun de més de tres metres de mida mal presa

Devers Na Ferradura, nedant cap a Son Moll, es dia abans
Tanmateix ja hi he netejat bastant pes nord. Just es dia abans aprop de na Ferradura, vaig treure de la mar una roda de cotxo, fils i hams de pesca, botelles de vidre i plàstics, tovallons, mobiliari, canyes de pescar, tuberies, sabates, es cable des telèfon d'una cabina telefònica...
I així, esquivant grumers en es nord, vaig anar cap as sud. I aprop de s'arenal de Son Moll se m'atracaren un parell de sípies
Ja a Son Moll hi havia menys grumers, i vaig poder explorar millor. Tot i veure's pitjor, per estar es Sol més decantat i s'arena més remoguda per ones de mar de fons. Sa direcció de ses ones de N-NE feien un bon contrast aquell dia. Allà sa rompent variava segons sa profunditat i es recer de sa costa.
Continuant cap es sud, es corbs marins

Com a curiositat entre es fems de tot es trajecte, hi havia un esprai d'insecticida antic, restes de coets de pirotècnia, mascaretes bastant noves.
Amb pocs tovallons higiènics, unes dotzenes. Son típics a sullà Son Moll, després de ses pluges fortes. Sí que n'hi havia bastants de desfilagats enganxats a ses roques punxegudes dets acantilats des trajecte. I duen molta feina, mà de metge grimpant!
Hi vaig haver de fer

Exemple de "control". Tovalloleta higiènica enganxada a sa roca per un esquitx marí. Observada es maig de 2023, no la toc i servirà per a control. I continua enganxada, devers un any i mig després.

En una altra neteja nedant sullà, bastant temps després, he trobat s'auricular de sa cabina de telèfon comentada abans.

Planta en un cossiol, situat a devers es Parc Natural, a sa zona d'esquitxos marins. D'ús simbòlic?

Es poden fullejar temes similars en es fòrum, p. ex. a:

Sa vorera arran d'aigua és un paisatge impressionant, de vida delicada, i agrest... On hi convé avançar atents a lesions

Fems de s'aigua de Cala Agulla recollit nedant amb sacs boiaDe cordes, soles de sabates i sandàlies, ulleres, vidres, recipients i films de plàstic d'etiquetes i envoltoris, bosses... A la dreta, un barral verd, restes de fibra de vidre des casc d'un naufragi.S'han esborrat/difuminat digitalment imatges de banyistes aprop i darrera des munt.

Mirant d'aprop es munt de sa foto anterior. Encara s'aprecien poc es films de plàstic més transparents fins i incolors d'etiquetes i envoltoris. N'hi havia devers cinquanta, potser cent. Tot recollit de s'aigua a mà, sense gambaner.
Nota: Ses dades informàtiques dets arxius d'imatges corresponen a sa darrera edició/còpia. No coincideixen exactament amb s'original (data i hora de captura, nom d'arxiu...)
Aquest missatge s'aprofita millor si llegint s'és comprensiu i generós. Reeditat aquí mateix, i a sobre del que hi començà com un esbós de guió, més difícil d'entendre que un telegrama. Teclejat amb dificultats ergonòmiques, en un mini teclat tàctil a pantalleta que es penja. En un concert improvisat a dos dits grossos, potser mig coixos, banyats, freds o amb feridetes curant
S'indiquen els crèdits de text i imatges no propis.
El tex i imatges propis es mostren en obert i públicament aquí amb tots els drets reservats. No copiar-ho, estotjar ni emailar sense permís únic i individual per escrit. Ni a publicacions, xarxes ni missatgeria lucratives i privatives. Mai a Facebook, Meta, Twitter, X, TikTok, Telegram, Signal, Instagram, WhatsApp...