Hem començat l’any amb una sortida molt especial al Parc Natural de s’Albufera de Mallorca, la zona humida més important i extensa de les Illes Balears. Per continuar treballant el fil conductor de la temporada: “Ocells de Mallorca: com viuen ells? Com vivim nosaltres?”, hem parlat sobre la Fredeluga europea o Juia (Vanellus vanellus). Es tracta d’una au migratòria hivernal: habita al sud d’Europa durant l’hivern i la tardor, i quan arriba la primavera viatja a les zones de cria al nord del continent.
Per alguns era la primera visita, i per a totes, una oportunitat emocionant de veure de prop una gran diversitat d’aus.

El nom Albufera prové de l’àrab al-buḥäi̯ra ‘estany’. Tot i que durant l’estiu hi entra una mica d’aigua salada, és principalment un hàbitat d’aigua dolça, alimentat per torrents i ullals. Aquest espai és molt important perquè proporciona a les aus aigua, aliment i refugi, tot dins d’un entorn protegit. Moltes espècies hi resideixen i es reprodueixen de manera permanent, més de 10.000 aus hi hivernen, i durant les migracions de primavera i tardor és un punt clau de parada on poden descansar, alimentar-se i recuperar energies abans de continuar el seu viatge.


Seguint les recomanacions del parc, per minimitzar el nostre impacte i millorar les possibilitats d’observar la fauna, ens hem dividit en tres grups. Els infantils han començat familiaritzant-se amb els prismàtics i les normes del Parc, explorant després les zones humides pròximes al Centre d’Informació. Els altres dos grups, han fet la volta de tot el perímetre de la reserva en direccions oposades.



Els joves ornitòlegs han completat un ‘bingo’ d’espècies, identificant i marcant les aus observades. A més de la Fredeluga, hem pogut identificar: Flamenc (Phoenicopterus roseus), Ànnera blanca (Tadorna tadorna), Morató capvermell (Aythya ferina), Àguila peixatera (Pandion haliaetus), Orval (Nycticorax nycticorax) i Avisador (Himantopus himantopus). Fins i tot vam veure una Arpella (Circus aeruginosus) dinant tranquil·lament al mig del camí.




A l’hora de dinar, ens hem trobat tots els grups a la platja, on hem pogut comentar les observacions del matí i gaudir d’una estona de temps lliure. Alguns han corregut descalços perseguint les onades, mentre altres descansaven al sol de la tarda.


Hem finalitzat la sortida amb una reflexió de grup sobre la migració. Hem après com els científics segueixen i registren les rutes migratòries, i hem comparat les necessitats de les aus migratòries, com trobar llocs per reproduir-se, alimentar-se o escapar del mal temps, amb les dels humans. Molts han compartit històries familiars de migracions, passades i presents, cap a i des de l’illa.

Gaudir d’un dia així a s’Albufera ens recorda la importància de conservar aquest espai únic i de seguir protegint la seva natura i la seva biodiversitat.
Ens veiem el mes que ve per a una nova aventura a la natura!







