Page 5 - Es Busqueret 23
P. 5

Actualitat






        Alta tecnologia





        aplicada a l’estudi





        dels moviments






        de les aus







                        Per  Toni Muñoz









             El fenomen de la migració de les aus desper-
        tà, ja en temps immemorials, la curiositat per co-
        nèixer el per què dels canvis en l’avifauna local al
        llarg de l’any. On anaven algunes espècies després
        de la reproducció? D’on venien altres que ens acom-
        panyaven durant l’hivern o que passaven breument
        durant alguns moments de l’any?
             D’ençà que, l’any 1899, es practicaren a Di-
        namarca  els  primers  anellaments  científics  de  la
        història, hem pogut revelar una part important del
        misteri.  El  marcatge individual  d’aus ha  contribuït
        de forma important al coneixement a grans trets de
        la fenologia migratòria, llocs de reproducció, hiver-
        nada i aturades migratòries de moltes espècies, i,
        en menor mesura, també ha permès avançar en el
        coneixement detallat dels moviments a petita esca-
        la, dispersius o territorials, tant de les espècies mi-
        gratòries com de les sedentàries, amb la utilització
        no només d’anelles de lectura en mà, sinó també
        d’anelles i altres marques de lectura a distància.
             Algunes aplicacions tecnològiques, com el ra-
        dar, ajuden des de fa molts anys a la comprensió del
        fenomen migratori en les aus, i aporten informació
        puntual de la migració sobre la localitat on se situa
        el dispositiu. Avui dia, fins i tot permeten determi-
        nar, en alguns casos, quina és l’espècie detectada.
             Tot i  això,  segur que  els  primers  anelladors
        ja somniaren poder conèixer amb detall els movi-
        ments particulars de cada un dels exemplars captu-
        rats i marcats. En l’era de les telecomunicacions i la
        miniaturització de la tecnologia, l’ornitologia dispo-
        sa d’una sèrie d’eines, en contínua evolució, que fan                                                    DIGITALGLOBE
        possible aquell somni.

                                                                                                       EB23 - 5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10